نکته ای که مهم است این است که سن مهم نیست بلکه آنچه مهم است نتیجه آن یعنی پختگی اجتماعی است. اما غالب افراد رشدشان با سنشان متناسب است. لذا به صورت کلی می توان به تشخیص سن مناسب پرداخت:

فاصله سنی مناسب 
این که می گویند حتما آقا بزرگتر باشد به این دلیل است که در گذشته معمولا خانم ها در سن رده یک ازدواج می کردند که در این صورت می بایست سن آقا در رده سه و بالاتر باشد.
اگر دختر در رده دوم باشد بهتر است آقا در رده سوم باشد.
و اگر سن خانم در رده سه و بالاتر باشد نیازی به فاصله سنی نیست و حتی خانم می تواند بزرگتر باشد.
اما باید به نکته زیر هم توجه شود:
فرض کنید آقایی 33 ساله با خانمی 30 ساله ازدواج می کند و دوسال اول ازدواج که دوره تربیت همسر است رو سپری می کنند و بعد تصمیم به فرزندآوری می گیرند.خانم در سن 32 سالگی صاحب فرزند شده و برای فرزند دوم حداقل باید 4 سال صبر کند تا کمبودهای بدن مادر جبران شود و در سنین بالا دچار مشکل نشود. پس فرزند دوم خانم در سن 36 سالگی است و بارداری در این سن هم برای مادر هم برای جنین دارای ریسک است.
از طرفی اگر آقا با خانمی در سن پایین تر ازدواج کند آقا در "دوره ساختار زندگی" است و خانم در "دوران شور عاطفی"، خانم نیاز به تامین عاطفه دارد و آقا حوصله این کارها را ندارد ...

دوران شور عاطفی: دوره ای است که تمام فکر و ذکر شخص ازدواج است. بیشتر روز به ازدواج، همسر و جنس مخالف فکر می کند و با دوستان راجع به این موارد شوخی و بحث می کند. 

دوران ساختار زندگی: معمولا در این دوره بیشتر به ساختار و تحکیم زندگی توجه می شود. دیگر تمام فکر شخص ازدواج نیست و کار بخش مهمی از زندگی را در بر می گیرد. 

برای مثال زوج هایی که در دوره ساختار زندگی قرار دارند وقتی به شهر بازی می روند بیشتر از خوشحالی فرزندشون لذت می برند و شاید خیلی به خودشون خوش نگذره و حوصله این کارها رو نداشته باشند. اما زوج هایی که در دوران شور عاطفی هستند معمولا از هیجان شهربازی لذت می برند که چند سال دیگه این هیجان در نظرشون دیگه لذت قبل رو نداره.
بهتر است زوجین هر دو در دوران شور عاطفی باشند یا هردو در دوران ساختار زندگی ...

سن مناسب برای ازدواج:

  •  در دوران شور عاطفی
  •  همراه با درک مفهوم ازدواج
  •  توانایی انجام مسئولیت های آن

آسیب های عدم ازدواج در دوران شور عاطفی:

  • سقوط عاطفه: نیاز خانم تامین اقتصادی (به اندازه لازم و تدریجی ) و تامین عاطفی(خیلی زیاد و یکجا) است.
  • نگاه سود و ضرر به خانم و زندگی: آقا دیگر دنبال همدم نیست و دنبال شریک زندگی است و شراکت نگاه سود و ضرر را به همراه دارد.
  • خستگی روانی: سپری کردن زندگی بدون مونس همدم باعث احساس تنهایی، افسردگی و خستگی روحی در فرد می شود.
  • حس سوء استفاده: آقا در این دوران به ثبات اقتصادی رسیده و وقتی خانم حاضر و آماده وارد این زندگی می شود به آقا حس سوء استفاده دست می دهد.
  • هزینه زیاد و در نتیجه توقع بیشتر: وقتی طرفین این همه صبر کرده اند و جوانی و شور و ذوق این دوران بابت تحکیم زندگی هزینه کرده اند حال انتظار بیشتری از همسر خود دارند.
  • لذت کمتر از زندگی: در این دوران آقا دیگر حوصله، شور و شوق چند سال قبل را ندارد و کاملا دوران نامزدی را لوس بازی تصور می کند.